Villkor

Allmänna villkor

Priser

Alla priser anges i svenska kronor och är exklusive moms.

Prisförändringar

Vi förbehåller oss rätten att justera priser utan föregående avisering. Eventuella prisändringar kommuniceras tydligt innan leverans sker.

Leveranstid

Vi strävar efter att skicka kompletta ordrar inom 48 timmar från mottagen beställning. Beställningar som görs på helgdagar skickas inom leveranstiden fr.om. nästa vardag. Leveranstiden kan påverkas av transportförutsättningar på vissa orter samt i norra Sverige, vilket kan medföra längre leveranstid. För beställningsvaror gäller en längre leveranstid som framgår vid beställning.

Leveransvillkor

Vid beställningar över 2000 kronor exklusive moms är frakten kostnadsfri. För beställningar under detta belopp debiteras frakt enligt gällande tariff hos speditör (f.n 99:-). Önskas avisering inför leverans tillkommer en avgift om 70 kronor exklusive moms. Vid leverans till privatadress debiteras motsvarande avgift. För varor som tillverkas mot order kan särskilda fraktkostnader tillkomma, vilket anges i samband med beställning.

Leveranser utanför Sverige

För leveranser till adresser utanför Sverige debiteras frakt enligt separat offert. Kunden informeras om kostnaden via e-post innan varorna skickas. Mottagaren ansvarar för eventuella tullavgifter, importmoms och andra avgifter som kan tillkomma i mottagarlandet.

Leveranssätt

Leveranser sker via DHL eller annan av oss vald speditör och levereras till den adress som företaget angett vid beställning. Pallar och större sändningar levereras till godsmottagning, gatuplan eller annan i förväg överenskommen plats.

Pallhantering

Vid leverans på EUR-pall debiteras pallkostnaden separat.

Returvillkor

Returer ska alltid föranmälas till oss via telefon innan varorna skickas tillbaka. Returer ska skickas som företagspaket eller motsvarande, då vi inte hämtar paket på utlämningsställen. Varor som är specialbeställda eller tillverkade mot kundorder kan inte returneras utan särskild överenskommelse. Returfrakt bekostas av kunden om felet inte ligger hos oss.

Reklamationer

Synliga transportskador eller saknade kollin ska anmälas direkt till chauffören vid mottagandet. Om skadan inte är synlig vid leverans ska reklamation ske till oss via telefon senast 5 arbetsdagar efter mottagen leverans. Reklamationer som görs senare än så kan inte godkännas. Felaktiga varor ska returneras i originalförpackning och med samma fraktsätt som vid leverans. Efter godkänd reklamation skickar vi en ersättningsvara eller återbetalar köpesumman.

Betalningsvillkor

Våra betalningsvillkor är 15 dagar netto, om inget annat avtalats. Vid försenad betalning debiteras dröjsmålsränta enligt räntelagen. Påminnelser debiteras med en avgift på 60 kronor enligt lag. Vi tillämpar sedvanlig kreditprövning innan leverans.

Äganderättsförbehåll

Alla varor förblir Tehuset Javas egendom tills dess att full betalning erlagts.

Reservationer

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel, slutförsäljning, ändringar i sortimentet samt förändringar i specifikationer från leverantör.

Force Majeure

Vi ansvarar inte för förseningar eller hinder i leverans som orsakats av omständigheter utanför vår kontroll, exempelvis naturkatastrofer, strejk, myndighetsbeslut eller transportstörningar. Sådana omständigheter utgör befrielsegrund och ger oss rätt att skjuta upp eller häva leveransen utan skadeståndsansvar.

Tvistlösning

Tvister mellan företag hanteras i första hand genom dialog och förhandling. Om en lösning inte kan nås avgörs tvisten av allmän domstol i Sverige.

© 2025 Tehuset Java. Alla rättigheter förbehållna.